Το σενάριο για ένα NBA Europe επιστρέφει δυναμικά στη συζήτηση — και για πρώτη φορά, μπαίνουν στο τραπέζι δύο ελληνικά ονόματα που κουβαλούν τεράστιο βάρος και ιστορία: ο Παναθηναϊκός και ο Ολυμπιακός. Θα μπορούσαν οι δύο αιώνιοι να αποτελέσουν κομμάτι της ευρωπαϊκής επέκτασης του κορυφαίου πρωταθλήματος μπάσκετ στον κόσμο; Το ερώτημα αυτό εξετάστηκε πρόσφατα σε podcast του Basketnews, με τους αναλυτές Ντονάτας Ουρμπόνας και Γκίτις Μπλαζεβίτσιους να παρουσιάζουν τις δύο όψεις του νομίσματος.
Η ιδέα του NBA Europe δεν είναι καινούρια, αλλά φαίνεται να αποκτά ξανά σάρκα και οστά. Μετά τις επιτυχημένες διεθνείς διοργανώσεις, τα NBA Paris Games, τα Global Camps και τις στρατηγικές κινήσεις των Αμερικανών στην Ευρώπη, η συζήτηση για μια μόνιμη ευρωπαϊκή λίγκα αρχίζει να φουντώνει. Και όπως τόνισε ο Ουρμπόνας, αν θέλεις να δημιουργήσεις ένα προϊόν με ταυτότητα, πάθος και ευρωπαϊκή ψυχή, τότε Ελλάδα, Σερβία και Ισπανία δεν μπορούν να λείπουν.
«Χρειάζεσαι ευρωπαϊκά vibes, χρειάζεσαι ατμόσφαιρα και συνέχεια», είπε χαρακτηριστικά. «Και έχεις δύο από τις κορυφαίες ομάδες της Euroleague — Παναθηναϊκό και Ολυμπιακό — με μεγάλη κληρονομιά και φανατικό κοινό. Αυτές οι ομάδες προσφέρουν αυτό που λείπει από τις αποστειρωμένες αρένες του NBA, συναίσθημα».
Ωστόσο, η άλλη πλευρά του νομίσματος δεν είναι εξίσου ρομαντική. Ο Γκίτις Μπλαζεβίτσιους προσγείωσε τη συζήτηση στην πραγματικότητα του μάρκετινγκ και του εμπορίου. «Αν το NBA Europe βασιστεί αποκλειστικά στα οικονομικά δεδομένα, τότε η Ελλάδα και η Σερβία δύσκολα θα χωρέσουν στο σχέδιο», ανέφερε. «Το NBA είναι μπίζνες. Δεν ψάχνει μόνο για μπασκετική κουλτούρα, αλλά και για αγορές που καταναλώνουν προϊόν. Οι χορηγοί στη Γερμανία, για παράδειγμα, είναι πρόθυμοι να επενδύσουν πολύ περισσότερα από ό,τι σε Ελλάδα ή Σερβία».
Και έχει δίκιο — γιατί το brand NBA είναι κάτι πολύ πέρα από το άθλημα. Είναι τηλεοπτικά συμβόλαια, δικαιώματα εικόνας, πωλήσεις, διαφημίσεις, τεράστιες εμπορικές αλυσίδες. Όσο κι αν η ατμόσφαιρα του ΟΑΚΑ ή του ΣΕΦ θα μπορούσε να μαγέψει έναν Αμερικανό θεατή, η ερώτηση που τίθεται είναι: ποιος θα πληρώσει το λογαριασμό;
Από την άλλη, η Ελλάδα είναι συνώνυμο του πάθους για το μπάσκετ. Οι τίτλοι, οι οπαδοί, η ατμόσφαιρα, η ιστορία — όλα αυτά είναι «χρυσάφι» σε ένα άθλημα που αναζητά αυθεντικότητα. Και όσο το NBA δείχνει διάθεση να πλησιάσει την ευρωπαϊκή κουλτούρα, ο Παναθηναϊκός και ο Ολυμπιακός δεν είναι απλώς κατάλληλοι υποψήφιοι· είναι αναγκαίοι για να δώσουν ψυχή σε ένα τέτοιο εγχείρημα.
Ίσως το μέλλον του παγκόσμιου μπάσκετ να γραφτεί μεταξύ Μανχάταν και Πειραιά.


